torsdag 1 februari 2018

Havrebröd

Ugn: 275 C 10 min och sen  200 C 25 - 30 min
  • 2 dl havrekross
  • 2 dl havregryn
  • 3 dl kokande vatten
  • 50 g jäst
  • 5 dl ljummet vatten 
  • ½ dl rapsolja
  • 1 tsk salt
  • 1 msk strösocker
  • 2½ dl fullkornsvetemjöl 
  • 10 - 11 dl vetemjöl special
  1. Blanda havrekross och havregryn och häll över kokande vatten.
  2. Låt stå 30 min
  3. Smula jästen i en degbunke
  4. Värm vatten till 37 C tillsammans med oljan
  5. Lös upp jästen med det varma vattnet (+ olja)
  6. Tillsätt socker, salt, fullkornsmjöl samt havreblandningen
  7. Tillsätt vetemjöl tilsl du får en hanterbar men ganska lös deg 
  8. Låt jäsa 1 tim
  9. Sätt ugnen på 275 grader 
  10. Klä en plåt med bakplåtspapper
  11. Stjälp upp degen och forma till ett stort runt bröd
  12. Låt deg stå och jäsa 10 min
  13. Sätt plåten i nedre delen av ugnen
  14. Efter 10 min, sänkt temperaturen till 200 grader
  15. Grädda 25 - 30 min tills brödet fått färg 
  16. Låt svalna på galler 
  17. Dela brödet i 4 delar

Fakta:
Fullkornsmjöl är hela sädeskornet malet, dvs kärna, skal och grodd. För att få kallas fullkornsmjöl måste mjölet innehålla 100% fullkorn. Även grahamsmjöl är ett fullkornsvetemjöl. Brödet blir dock smuligare med grahamsmjöl. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar