tisdag 23 oktober 2012

Kyckling Vindaloo och Buffalo Trace

Kyckling Vindaloo
en Indisk rätt, kryddad med orientaliska kryddor.

Du behöver till 4 personer:
1 kyckling delad i bitar
1 msk senap
3 rivna vitlöksklyftor
1 riven lök
2 tsk gurkmeja
1 tsk färsk riven ingefära
1 kryddmått kanel
2 tsk chilipulver
1 tsk spiskummin
6 kryddnejlikor
1 msk flytande honung
2 msk risvinäger
salt
smör

Blanda den riva löken, den rivna ingefäran, den rivna vitlöken, alla kryddorna, honung, senap och vinäger. Täck kycklingdelarna med blandningen och låt dem marineras i 4 timmar, övertäckta, i kylskåp.

Hetta upp smör i en gryta och låt kycklingdelarna sjuda under lock ca 25 - 30 minuter. Tills de är klara.

Servera med kokt ris och en sallad.


Buffalo Trace
En populär whiskey i USA som jag beställde på bolaget för att testa.
Den har fått 4 stjärnor av 5 hos experterna.

Nu är jag långt ifrån någon whiskey kännare men ska göra ett försök att analysera smaken utan att kyla ner den med is. Man ska nog inte ha ätit Kyckling Vindaloo precis innan, utan försöka ha smaklökarna redo.

Har jobbat lite som provsmakare men det var glass och margarin. Whisky är betydligt svårare för mig som inte är van.

Färgen på denna whisky är bärnsten. Ingen tuff röksmak. Vanilj tycker jag att jag kan känna. Men hur experterna kan känna att den smakar ek och rostfritt stål - det får stå för dem - eftersom jag varken ätit ek eller rostfritt stål.

Den är helt OK - men det fattas något som finns hos en pure malt från någon ö i Skottland med namn som inte går att uttala.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar