torsdag 12 december 2013

Julens köttbullar i ugnen

Varje år inför julen gör jag en sats köttbullar som jag fryser in för att sedan ta fram julafton. I år låter jag mig inspireras av Italien.


 Ugn 

200 grader, 30 minuter

Ingredienser

1/2 kg nötfärs
5 msk ströbröd
1,5 - 2 dl gräddmjölk (mjölk + grädde efter behag)
1/2 - 1 tsk salt
1 ägg
ca 1 dl riven Parmesanost
1 liten riven gul lök.
1 - 2 klyftor riven eller krossad vitlök
1/2 torkad oregano
1 dl småklippt slätbladig persilja
1/2 - 1 krm svartpeppar

2 - 3 msk smör att steka i

1/2 l  köttbuljong att svalna i (om de ska frysas)

Ströbröd svälla i gräddmjölken

Blanda ströbrödet med gräddmjölken och låt svälla i ca 10 min. Det ska vara lite löst och inte stelna till en torr klump.

Blanda färsen

Blanda ströbrödsblandningen med resten av ingredienserna. Tillsätt ev mer vätska. Forma köttbullar till önskad storlek.

In i ugnen

Ugn 200 grader. Lägg smörklicken i en långpanna. Sätt in långpannan i ugnen och låt fettet bli ljusbrunt. Lägg i köttbullarna och stek ca 30 min eller tills de verkar klara och fått färg. Vänd dem några gånger under stekningen.

Om de ska frysas

Svalna

Häll upp köttbullarna i en lagom stor skål. Häll över buljongen och låt köttbullarna svalna i buljongen.

Frys

När köttbullarna har svalnat. Förpacka dem och förvara dem i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar