onsdag 7 december 2011

Ett ganska förlorat ägg - pocherade ägg


Många har säkert, precis som jag, tittat på matlagningstävlingar typ Masterchef USA. En av utmaningarna är att tillaga pocherade ägg (even kallade förlorade ägg). Ett bra pocherat ägg ska ha gulan täckt av äggvita. När man skär upp äggulan ska den vara lös och krämig inuti, utan att rinna ut överallt.

Ett pocherat ägg är ett ägg kokt i sjudande vatten, utan skal. Problemet är att äggvitan flyter lätt ut och täcker inte gulan. För att inte äggvitan ska flyta ut bör ägget vara riktigt färskt - och det vet man ju inte om det är när man köper ägg i en affär.


Det här använde jag
Kastrull
Kopp
Hålslev

Ägg
Salt
Vatten


Så här gjorde jag (och det blev inte helt bra)
Jag försökte fuska lite för att inte äggvitan skulle rinna ut.
Så jag la ägget, med skalet på, i kallt vatten, i en kastrull, och lät det ligga där tills vattnet började sjuda.
Tog av kastrullen från plattan och spolade av ägget med kallt vatten.
Knäckte ägget fösiktigt i en kopp.
Mätte upp nytt vatten i kastrullen, ca 4 - 5 cm vatten från botten av kastrullen.
Tillsatte 2 msk salt till 1 liter vatten.
Lät vattnet koka tills saltet löste upp sig.
Sänkte temperaturen på plattan så att vattnet bara sjöd.
Lät ägget långsamt glida ner i vattnet.

Naturligtvis flöt äggvitan ut i hela kastrullen - och vattnet slutade sjuda.
Ökade temperaturen på plattan så att vattnet började sjuda igen.
Ägget flöt upp lite fint.
Väntade tills den tunna hinnan runt äggulan hade stelnat lite.
Tog upp ägget med hålsleven och försökte få det mesta av vattnet att rinna av innan jag la ägget på en tallrik.


Skar upp äggulan. Perfekt inuti och smakade bra.

Nästa gång ska jag fuska lite mer och låta ägget koka 30 sekunder innan jag knäcker det.
Man kan också prova att snurra vattnet med en sked, så att det bildats en virvel när man glider ner ägget.
Man kan försöka forma till äggvitan med en sked om den flyter ut och vissa tillsätter ett par droppar ättika i vattnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar