fredag 25 oktober 2013

Chili Con Carne - kryddig


4 portioner

En av mina favoriter. Går bra att frysa in om man inte äter allt på en gång.

Ingredienser
5 hg nötfärs
1 msk olivolja
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, rivna
1/2 - 1 tsk Red Hot Chili Flakes (jag tar 1 tsk)
1 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 kryddmått malen kanel
1 nypa riven muskot (river hel muskotnöt)
ca 3 dl köttbuljong
ca 400 g krossade tomater (jag köper Favorit Ä-märkta)
ca 400 g ekologiska blandade bönor (Zeta köper jag)
1/2 tsk torkad mejram
2 msk chilisås (flaska)
(salt,peppar)

Köttbuljong
Lös upp en tärning i 5 dl kokande vatten

Bryn
Stek den hackade löken i olivolja på svag värme ca 5 min. I en stekgryta.

Öka värmen lite och blanda i köttfärsen. Dela den med en gaffel så den blir gryning. Bryn och rör runt tills det inte finns några röda bitar kvar.

Krydda
Blanda färsen i grytan med riven vitlök och de andra kryddorna.

Späd
Späd färsen med köttbuljong, krossade tomater och chilisås.

Bönor
Skölj bönorna i en sil under rinnande kallt vatten.
Blanda ner bönorna i grytan.

Puttra under lock
Låt puttra under lock 20 min. Kolla ibland så det inte blir för torrt. Om det blir för torrt i grytan - späd med mer buljong.

Smaka av
Smaka av med salt och peppar om det behövs

Servera
Servera med ris, sallad, bröd.

Själv äter jag detta med en massa gröna salladsblad och ett gott bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar